Alle informatie over warmtepompen
Gratis én vrijblijvend

Het geluid van de warmtepomp kan vervelende gevolgen hebben voor mensen met hart- en vaatziekten. Volgens een geluidsonderzoeker van Rijksuniversiteit Groningen Tjeerd Andringa kan het stimuleren van het geluid met een draagbare bluetooth speaker helpen om zo de beste keuze te kunnen maken bij de plaatsing van de warmtepomp.

Per 1 april zijn er speciale normen ingegaan voor het geluid van de warmtepomp. Toch zal dit niet het geluidsoverlast voorkomen. Wat wel invloed heeft op het geluid is de omgeving. Als de warmtepomp in een luide omgeving staat zul je er niet zo snel last van hebben. Maar als het stil is wel zelfs al met 40 DB(A) hoor je het nog goed.

 

Beleving van geluid

Andringa doet onderzoek over hoe mensen het geluid beleven/naar luisteren. Dit kan per persoon verschillen, de een ervaart bepaalde geluiden positief en de ander weer negatief. Dit kan zelfs het functioneren van mensen beïnvloeden. Mensen kunnen er zelfs ziek van worden. Andringa maakt onderscheid tussen horen en luisteren. Als je een geluid hoort doe je dit onbewust en als je naar iets luistert doe je dat wel bewust. Volgens Andringa ontstaat geluidsoverlast doordat het geluid je dwingt om naar iets te luisteren waar je eigenlijk helemaal niet naar wilt luisteren.

 

‘Verarming van de omgeving’

Volgens Andringa kan nieuw geluid in een stille omgeving voor verarming zorgen in die omgeving. ‘’Aangenaam geluid, zoals het fluiten van vogeltjes, kan door onaangenaam geluid minder goed hoorbaar worden. Dat onaangename geluid kan van een warmtepomp komen; het is saai en zorgt ervoor dat minder mensen contact hebben met de omgeving. Daardoor vinden ze de omgeving waarin hij staat minder fijn en veilig. Het gevolg is dat ze minder ontspannen zijn en minder goed slapen. Het effect op de lange termijn kunnen hart- en vaatziekten zijn. Maar het kan ook huwelijken verwoesten. Dat moet je allemaal zien te voorkomen.’’ Andringa zegt ook dat in sommige gevallen mensen aan het geluid wennen en zich er niet meer aan storen.

 

Het negeren van achtergrondgeluiden

Er zijn nog meer aspecten die in een rol spelen bij de beleving van het geluid. Het verschilt namelijk per persoon hoe diegene met geluid omgaat. Het is zelfs een aangeleerde manier, iedereen luistert en hoort geluiden op verschillende manieren. Andringa zegt: ‘’Mensen horen alles, maar negeren het meeste geluid, vooral s’ nachts. Ze luisteren eigenlijk alleen maar naar een heel klein deel van geluid om ons heen. Achtergrondgeluiden negeren ze meestal.’’

 

De hersenstam is bepalend

Andringa legt uit dat voor sommige moeilijk is om het achtergrondgeluid te negeren. Andringa vertelt dat het gehoorproces mensen kan dwingen om te luisteren naar iets wat ze liever niet willen horen. Dit komt doordat de hersenstam bepaald welk geluid mensen horen en welk geluid zij negeren. Geeft de hersenstam veel aandacht aan een ongewenst geluid, dan kan dit heel vervelend zijn. Dat geluid gaat dan als het ware denktijd claimen. Mensen willen controle over hun eigen gedachte hebben, maar dat lukt niet als ze met hun gedachten steeds naar een bepaald geluid in de omgeving gaan. Dat kan enorm hinderlijk zijn.

 

Structurele en incidentele geluidshinder

Andringa maakt onderscheid tussen structurele en incidentele geluidshinder, hij zegt:’’ Als het gaat om structurele hinder worden mensen als het ware experts in het geluid dat ze niet willen horen. Daarbij koppelt de hersenstam negatieve emoties, zoals boosheid of verdriet, aan het betreffende geluid. Die emoties en stress kunnen andere behoeftes verstoren, zoals de behoefte aan slaap.’’ Bijvoorbeeld als er tikken in het geluid zit dan is dit moeilijk voor de hersenstam om dit te negeren. Op het moment dat er een warmtepomp wordt ontworpen dan is het belangrijk om daarmee rekening te houden. Probeer dus het geluid zo ‘negeerbaar’ mogelijk te maken.

 

Neem de klachten serieus

Andringa zegt dat het ook goed is dat mensen moeten beseffen dat mensen niet voor niks klagen over geluid. Want de gevolgen van de geluidsklachten zijn veel groter dan je denkt. ‘’Het is belangrijk om de klagers als mensen te blijven zien die recht hebben op een goede nachtrust. Neem klachten daarom serieus. Als een klager naar je toe komt, zijn de emoties meestal groot, want mensen gaan nu eenmaal pas klagen als het hun te veel wordt. Het is goed om dat te beseffen. Probeer te begrijpen wat de klager door de emoties heen zegt.’’

 

De installateurs

Niet alleen zijn de producenten verantwoordelijk van het geluidsoverlast zegt Andringa, maar ook de installateurs. Zij moeten namelijk voor een goede plaatsing zorgen. ‘’Om te testen hoe het geluid klinkt, kunnen ze via een bluetooth-speaker het geluid van de warmtepomp ter plekke stimuleren en constateren of er kans is op overlast.’’

Bron: https://www.vakbladwarmtepompen.nl/sector/artikel/2021/02/neem-geluid-warmtepompen-serieus-het-kan-de-gezondheid-schaden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Laatste nieuws

5x Valkuilen + 5 veelgemaakte fouten

september 14, 2024

Laatst bewerkt op: 22 okt 2024   Met een warmtepomp kun je

Warmtepompen zijn niet alleen voor rijke mensen. Ook als je geen geld hebt, kun je ervan profiteren.

april 23, 2024

Mensen zeggen vaak dat je geld moet hebben om een warmtepomp te

Warmtepompen straks vaker vergunningsvrij in Apeldoorn

maart 21, 2024

In een stap richting een duurzamere toekomst, zal het plaatsen van warmtepompen